Je bedrijf de lift in met de Elevator Pitch

Ik had het er al over in het vorige blog, nu je je focus hebt kun je werken aan een heldere Elevator Pitch:

Stel je voor, je stapt in een lift (of loopt binnen op een netwerkbijeenkomst) en iemand die heel interessant is voor jouw bedrijf, vraagt je onverwacht wat je doet. Als je dan een kort en krachtig verhaal kunt houden, wat de ander door kan vertellen, en zij/hij weet later ook nog hoe je te bereiken bent, dan heb je je Elevator Pitch te pakken!

Zorg dat je verhaal helder is (dus probeer het uit bij je doelgroep), gebruik een anekdote, een voorbeeld of een beeldspraak om mensen te helpen om het te onthouden. Extra overtuigend is het als je ervaringen van eerdere klanten in je Pitch kunt verwerken. Eindig met een vraag, een verzoek of zorg dat je Pitch iets bevat wat intrigeert (bijv. een aansprekende term die je niet uitlegt), wat de ander stimuleert om een gesprek met je aan te gaan. Bijvoorbeeld ‘een oorwurm’ als je gespeciasliseerd bent in muziekjes die blijven hangen 🙂

Houd je verhaal kort, maximaal 1 minuut (150-200 woorden). Oefen je verhaal zo vaak, dat het in je systeem komt, en je op de meest onverwachte momenten een helder verhaal kunt houden op de vraag ‘Wat doe je eigenlijk?’.
Want wie weet is de tante van je vriend, de zus van je roeiploeg-genootje, of de vage kennis die je in de winkel tegenkomt, wel je volgende opdrachtgever! (dit is mij allemaal gebeurd)

Het mooist is het als je verhaal zo eigen is, dat je het a la minute kunt aanpassen aan de persoon met wie je praat, kunt linken naar wat hij/zij net vertelde.

Wil je jouw Elevator Pitch testen en aanscherpen? Kom dan zaterdag naar mijn workshop op het Eigenwijs Festival. Of reageer dan op dit blog hieronder.

Hoe zet ik mezelf in de markt?

Een vraag van een startende coach:

“Sinds een tijdje ben in naast mijn vaste baan, zelfstandig creatief coach en trainer. Mijn grote struikelblok is: Hoe kom ik aan klanten? Wat kan ik nog meer doen naast mijn website en Facebookpagina? Ik heb al van alles geprobeerd maar het levert weinig op.”

Mijn antwoord: veel coaches en therapeuten worstelen met dit probleem. Er is een duidelijk verschil tussen succesvolle en niet succesvolle coaches. Zij hebben focus. ALLE succesvolle coaches die ik ken, hebben een specifiek probleem en een specifieke doelgroep waar ze zich op richten. En daar profileren ze zich mee, veel minder met de methode.

Dat is eigenlijk ook logisch, want jij gaat ook niet naar een fysiotherapeut omdat je fysiotherapie nodig hebt (methode), maar omdat je last hebt van je rug. Dus je zoekt iemand die kan helpen met rugklachten (probleem) en als zij zich dan ook nog specifiek richt op vrouwen in de overgang (doelgroep) en jij bent zo’n vrouw, dan ben je al bijna klant.

Nog even dit… Kiezen betekent niet dat je mensen buiten je doelgroep niet meer mag helpen! Het betekent alleen dat je je in je communicatie niet meer op iedereen richt, dus veel specifieker bent. Het wordt vanzelf gemakkelijker te kiezen naar welke netwerkborrel je wél gaat, of waarover je je blog gaat schrijven. Je aandacht richten levert tijd op én klanten.

Wat zeg je nou als men vraagt wat je doet:
– “ik help hoog opgeleide mensen met burn-out klachten” (Marina Schriek)
– “ik coach sprekers in geloofwaardig (s)preken (Paulien Vervoorn)
– “ik heb een praktijk in verliesbegeleiding bij rouw en echtscheiding, voor kinderen,
jongeren, jong volwassene en hun ouders” (Tineke van Asseldonk)
– “ik help mensen bij het (her)vinden van hun innerlijke kracht, in hun zoektocht naar een
nieuwe baan (Mona la Maître).

Ik heb net een coachingstraject afgerond met Ina Geisler, haar focus vind je hieronder in de agenda.

Wat is of wordt jouw focus? Reageer hieronder en  ik zal je feedback geven om hem nog scherper te krijgen. Jullie kunnen daar ook elkaar helpen in de fine-tuning van je ‘elevator pitch’ (want daar is dit een verkorte versie van).

Spannende keuze…

Ik ben dit jaar begonnen met een heel spannende keuze: goedbetaalde freelance klussen beperken, zodat ik genoeg tijd overhoud om mijn ondernemerscoaching te laten groeien.
Ik vind dat spannend, ‘zeker geld’ laten varen om te doen wat ik nog leuker vind, maar ik doe het wel.
Ik kan het ook doen omdat ik heldere doelen heb, ik had een maximum gesteld van 2 dagen per week teamcoaching / freelance coaching, en nu ik dat maximum bereikt heb, neem ik dus op dat gebied even niets meer aan.
Veel van jullie kennen me als teamcoach die met hulp van creatieve middelen teams helpt hun doelen te bereiken.
De laatste jaren ben ik meer-en-meer andere ZZP-ers (vooral coaches en therapeuten) gaan helpen om goed te kunnen leven van hun eigen bedrijf. Want dat gaat niet vanzelf! Ik zie er veel die worstelen om rond te komen, vaak dezelfde fouten maken en dat is jammer. Want succesvolle coaches en therapeuten hebben meer klanten en helpen dus meer mensen. Maar ondernemen is wel te leren! Meer daarover in een volgend blog.

Waar ik dan nu benieuwd naar ben – wat zijn jouw doelen voor 2015?

Beren vangen – hoe ga je om met waar je tegenop ziet?

Dit blog heb ik bijna 2 jaar geleden geschreven maar in de drukte nooit gebruikt, nu is het door drukte juist fijn om hem in te zetten, en ik sta nog steeds volledig achter de inhoud. Baby Mart wordt al groot, 5 maanden nu, net tandjes gekregen, en grote zus is (meestal) heel lief en eigenlijk altijd ‘blij op hem’. Dat is wederzijds, hij kijkt altijd superblij als ze door zijn blikveld heenkomt. Ik ben weer volop aan het werk, maar merk wel dat ik minder kan plannen, omdat ik ook steeds tussendoor moet kolven, en soms gewoon teveel slaapgebrek heb. Hoort erbij, maar extra belangrijk om ‘slim’ te werken dus.

Ik was (eind 2012)  al een half jaar van plan om een e-boek te schrijven, maar het kwam er steeds niet van. Totdat ik het vertelde aan een collega en zij me vroeg wat me tegenhield. ‘Ik heb niet genoeg tijd en rust om ‘m te schrijven’ zei ik. Ik dacht namelijk dat het me minstens een week zou kosten. Zij raadde me aan om 2 dagen te blokken in mijn agenda hiervoor, en zei er nog bij dat ik waarschijnlijk aan het eind van dag 1 al meer dan halverwege zou zijn. ‘Het zit allemaal al in je hoofd, je hoeft alleen nog even de rust te nemen om het op te schrijven!’
Uiteindelijk had ze méér dan gelijk, twee keer een middag was voldoende voor versie 1. Daarna heb ik uitgebreid feedback ontvangen van de eerste lezers (dank daarvoor!), en dat kostte nog enkele uren werk om te verwerken. 2 dagen was dus ruim gepland 🙂
De basis van mijn e-boek ligt in een tiental uitgebreide handouts, allemaal de afgelopen 10 jaar al geschreven over het onderwerp Slim Werken. Maar ik was bang dat ik daarmee maar een half boek zou hebben, en dat ik de handouts zelf nog heel erg zou moeten omschrijven om het tot één geheel te smeden. Dat viel dus reuze mee in de praktijk (zoals zo vaak met beren).
Om mezelf ertoe te zetten om te starten met schrijven heb ik zelf een deadline gezet: ik heb jullie allemaal uitgenodigd voor de workshop Slim Werken op 11 januari 2013 en daarbij met mezelf afgesproken dat ik NIET de handouts geprint ging uitdelen, maar achteraf alles in een e-boek aan de deelnemers te geven.
Ook heb ik mijn beer in stukjes gehakt: eerst maar eens even alle handouts aan elkaar plakken, dan gaten inventariseren (was er maar één), dan de hele tekst doorlopen en aan elkaar schrijven (einde middag 1), dan layout maken, interne bookmark-links maken (dat was nog wel een paar uur werk), pdf maken, mailen, feedback vragen, feedback verwerken.
Wat ook heel erg hielp is jullie feedback op mijn blog van januari. Meestal schrijf ik mijn blog eerst in concept en ga ik er dan nog een paar keer aan schaven voordat hij weggaat. Daar had ik afgelopen keer geen tijd voor, en ik twijfelde dan ook of het goed was dit keer. Grappig genoeg kreeg ik méér positief commentaar op dit blog dan op alle eerdere, dus blijkbaar kan ik beter eerder stoppen met redigeren, dan blijft het spontaner 🙂 Graag dus ook dit keer weer feedback van jullie, liefst via wordpress, want dan hebben de andere lezers er ook wat aan!

Wat zijn jouw beren? Onderzoek ze:
– Is dit echt waar? Of is het waarschijnlijk minder erg/anders? Vraag het aan iemand met ervaring.
– Wat kan me helpen om deze stap te nemen? In mijn geval een deadline zetten en ruimte creëren in mijn agenda.
– Hak de beer in stukjes, in hap-klare brokken, maak zo zo concreet dat je per brok weet hoe je dat moet doen.
– Vraag feedback en gebruik die ook!
– Waarom wil ik deze stap nemen? Als je gemotiveerd bent dan is het gemakkelijker om spannende dingen te ondernemen. Zie ook mijn eerder blog Motiveer jezelf en de ander!

Wil je het gratis e-boek Slim Werken voor ZZP-ers ontvangen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief op www.bijzondercreatief.nl

Lente op kantoor!

Geen uitgebreid blog dit keer, te weinig tijd maar wel urgentie om een (kort) nieuwsberichtje eruit te doen, een nieuwsflits dus ipv een nieuwsbrief.
Met een gele lente-achtergrond in mijn nieuwsbrief (voor de minder oplettende kijkers: ik kies steeds een nieuwe achtergrondkleur), niet omdat die past bij het seizoen, maar juist omdat ik behoefte heb aan lente! Elk jaar rond deze tijd koop ik dus ook verse bloeiende plantjes voor op kantoor, vandaag ook weer, al mijn ZZP-kantoorgenoten (5) hebben nu een fris geel potje narcissen op bureau. En zo hebben we dus toch lente vandaag:) onder het ZZP-motto “als het er niet is, moet je het zelf creeren!”

En dan nu de urgente mededeling:
De aanmeldingen voor het BOOSTCAMP zelfvertrouwen lopen goed. Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen (maximum 24 deelnemers).
Kan jouw zelfvertrouwen wel een BOOST gebruiken? Meld je dan snel aan!
De aanmelding sluit 11 februari 20 uur, of eerder als het maximum van 24 deelnemers is bereikt! http://happiness4all.nl/activiteiten-hib

Dank voor jullie leuke feedback op de vorige nieuwsbrief. Nog leuker is om het via het blog te doen, dan hebben ook anderen er wat aan, hieronder.

Vraag van deze keer: hoe geef jij de lente een BOOST op kantoor?

Haal je doelen in 7 stappen!

Het nieuwe jaar is een mooi moment om doelen te stellen. Afgelopen week heb ik dat dus ook gedaan met een inspirerende groep ondernemers, werknemers en werkzoekenden in Oosterbeek. Het is vaak lastig om je doelen heel concreet te krijgen, en toch is dat belangrijk, want juist dan komt er veel energie los en wordt de kans veel groter dat je ze haalt!

  1. Maak je doelen SMART: zie een eerder blog Met concrete doelen werk je slimmer! Concrete doelen zijn ook een belangrijke basis om Slim te werken, want hoe kun je prioriteiten stellen als je niet weet waar je naartoe wiltOm de kans te vergroten dat je deze doelen ook gaat halen kun je verschillende dingen doen:
  2. Herinner jezelf: bijvoorbeeld door ze op een (mooi!) lijstje te schrijven dat je in je portemonnee of agenda stopt
  3. Maak ze visueel: door bijvoorbeeld een collage te maken, en daarvan dan een foto als achtergrond op je mobiele telefoon.
  4. Deel ze met anderen: vertel je belangrijkste doelen aan je vrienden, familie, parter, collega-ondernemers etcetera. Bijvoorbeeld onderaan mijn blog. Spannend, maar ook inspirerend voor anderen, en vaak gaan mensen met je meedenken hoe je ze (nog sneller) kunt bereiken!
  5. Maak een lijst met concrete acties: hoe meer hoe beter, zodat je nog een plan B en C achter de hand hebt als je plan A niet lukt.
    Stel mijlpalen: knip je (grotere) doelen op in tussendoelen, zo knip ik mijn jaaromzet doel normaliter op in 10 maandomzetdoelen omdat juli en augustus bij mij ‘loze maanden’ zijn meestal (dit jaar maar 6 maanddoelen ivm zwangerschap).
  6. Vier je successen: sta regelmatig stil bij je doelen, bijvoorbeeld aan het eind van elke maan(d), of als je een volgende mijlpaal hebt behaalt. Waardeer jezelf en beloon jezelf als het grote spannende stappen waren. Grote dingen kun je ook vieren met een borreltje met je partner of collega-ondernemers!
  7. Successen vieren is belangrijk! Zo voed je je zelfvertrouwen, en wordt elk volgend doel gemakkelijker om te halen. Meer hierover lees je in mijn blog: Zelfvertrouwen kun je voeden!

Kan jouw zelfvertrouwen wel een BOOST gebruiken? Meld je dan snel aan voor 13 februari ‘Geef jezelf en je bedrijf een BOOST’
Tot en met aanstaande vrijdag 16 januari nog 20 euro vroegboekkorting!

Onder dit blog is alle ruimte om jouw doelen te delen met andere ondernemers.
Ik wens je een bijzonder vruchtbaar, creatief en doelgericht 2014!

Boekbespreking: ‘Ondernemen is net reizen’ van Oscar Bulthuis.

In dit boek staat de parallel centraal tussen reizen (de wereldreis en andere reizen die hij maakte) en ondernemen. Hij bouwt het op aan de hand van het KOMPAS: Koers uitzetten; Orientatie; Metgezel; Planning; Avontuur en Souvenirs.

Ik herken veel in het boek zelf, ik vind het mooi dat hij bijvoorbeeld zowel het avontuur als de planning als belangrijke items bespreekt, want zonder plan kom je veel minder ver, maar het gaat vaak anders dan gedacht, en als je dan in het avontuur mee kunt gaan, en weet waarom je iets doet, dan kun je nieuwe manieren vinden om je doelen te bereiken als de oude niet blijken te passen. Ondernemen is voor mij dingen uitproberen, soms lukt het, soms niet (dat geldt zelfs voor super-succesvolle ondernemers!), en als het belangrijk is, moet je dan dus een nieuwe weg verzinnen. Het boek leest ook gemakkelijk, en het is heel mooi en overzichtelijk vormgegeven. Ik zou alleen nog graag wat extra concrete voorbeelden uit zijn eigen ondernemerservaring in het boek zien, de meeste voorbeelden komen nu van zijn reizen. http://oscarbulthuis.nl/ondernemen-is-net-reizen/

Vakantie geeft mij ook altijd nieuwe inspiratie. We waren afgelopen juli van plan om van Praag langs de Moldau/Elbe richting Duitsland te fietsen (het plan), maar het achterliggende doel was om lekker met z’n drieen bezig te zijn, en te genieten van steeds wisselende omgevingen. Na 2 relaxte reisdagen, een leuke dag in Praag en 4 dagen fietsen onder een brandende zon hebben we besloten om een rustdag te nemen en door te rijden met de auto naar het mooie grensgebied, want het werd niet leuk meer. De afgelopen 2 jaren hadden we steeds 20 graden en af en toe een bui gehad (Engeland en Tjechie) en dat is veel beter fietsweer dan 30 graden en altijd zon. In het mooie grensgebied van Tjechie en Duitsland hebben we vervolgens een heerlijke vakantie gehad. Soms moet je je plannen bijstellen om je koers te halen.

Onderweg zag ik trouwens een aantal mooie voorbeelden van bijzonder ondernemerschap: zo is er in Praag een café waar de drankjes per modelspoortreintje gebracht worden tot het perronnetje naast je tafel (dus dan bestel je nog een keer want het is zo leuk), had het poppenmuseum in Hohnstein naast bijzondere en oude poppen in vitrines ook 3 gewone Kasper-poppen (neef van onze Jan Klaassen) om mee te spelen, en in een doorsnee café kreeg mijn dochter van 2 een klein nieuw puzzeltje kado om mee te spelen en mee te nemen (reken maar dat je dan fooi geeft). Iets bijzonders doen werkt!

Onder mijn blog is alle ruimte voor inspirerende voorbeelden van ondernemerschap die jullie op vakantie tegenkwamen!

Werken in de juiste versnelling geeft flow!

Iedereen kent het gevoel wel dat een bepaalde klus soms heel moeizaam gaat en op een andere dag, op een ander moment, ineens gemakkelijk. Vaak heeft dat met je bioritme te maken. Het loont de moeite om eens voor jezelf in beeld te brengen waar jij welke energie hebt.

Voor mijn gevoel heb ik 4 verstellingen: de 1e, waarin ik maar moeizaam op gang kom, en alleen als het echt nodig is wat kan doen; de 2e, waarin ik gemakkelijk allerlei kleine klusjes doe met snel resultaat; de 3e waarin ik goed geconcentreerd kan nadenken, en de 4e waarin ik heel actiegericht ben en snel beslissingen kan nemen. Als ik dat in de tijd neerzet ziet het er gemiddeld genomen zo uit:

Mijn gemiddelde bioritme (in geel)

Mijn gemiddelde bioritme (in geel)

Een dag in flow ziet er voor mij dus bijvoorbeeld zo

uit: rustig opstaan, om 9 uur mijn bureau opruimen, tijdschrijven, mijn takenlijstje bijwerken, heel kort even mail checken of de afspraak vanmiddag doorgaat; om 10 uur prioriteiten stellen voor de rest van de dag (welke A-taken moeten en welke B-taken wil ik afmaken), zoals bijvoorbeeld dit stukje schrijven, een mail sturen naar een potentiële klant en bekijken hoe ik in wordpress een layout kan maken voor mijn blogs, doorwerken tot ik behoefte heb aan lunchpauze (1 uur dus), daarna een coachingsgesprek, en om 4 uur pas mijn mail checken, en de social media, omdat ik dan het meest gericht keuzes kan maken ipv afgeleid worden; om 7 uur naar huis, koken en spelen met Anne, om 8 uur haar in bed leggen en vervolgens de woonkamer opruimen en/of was ophangen, om 9 uur met een boek in bed gaan liggen en daarna tevreden gaan slapen.

Een dag uit flow (X) is voor mij bijvoorbeeld een vergadering van half 9 tot 10 (dubbel fout, want ik moet me dan om 7 uur forceren om op tijd klaar te zijn (2e ipv 1e versnelling), en van half 9 tot 10 om geconcentreerd te zijn (3e ipv 1e en 2e); vervolgens email openen (4e ipv 3e), waardoor ik veel te zorgvuldig alle antwoorden af ga wegen ipv tak-tak-tak inbox legen en de ingewikkelde emails reserveer voor een later tijdstip (wel juist 3e versnelling); gevolgd door een vroege lunch (2e ipv 3e versnelling) omdat dat collega’s goed uitkomt, meteen daarna een klus opstarten waar ik al tijden tegenop zie (3e ipv 2e), waar ik gelukkig na een uur eindelijk inkom (logisch, 3e versnelling!), om 3 uur koffie drinken met een vriendin die ik lang niet gezien heb (2e ipv 3e), vervolgens terug naar kantoor om met een haastgevoel de nieuwsbrief te schrijven die ik vanmiddag af wil hebben (3e ipv 4e), om half 6 naar huis (2e ipv 4e), Anne ophalen van de creche, eten koken, spelen, naar bed, en om half 9 reflectieverslagen lezen van de teamleden met wie ik morgenochtend vanaf 9 uur coachingsgesprekken heb (3e ipv 2e en 1e). Zucht, ik ga met een ontevreden gevoel naar bed, moet mezelf forceren om nog even op een rijtje te zetten wat ik allemaal wèl bereikt heb vandaag (best veel) om te voorkomen dat ik in mijn dromen doorwerk, want het voelt niet zo.

Conclusie: forceer je jezelf om een activiteit van een te hoge versnelling te doen, dan kun je niet je beste kwaliteit neerzetten, en/of het kost je onevenredig veel energie/tijd. Forceer je jezelf om in een versnelling lager te werken, dan voelt dat niet bevredigend, als verlies van tijd (en dat is dus ook zo).

Soms kan het niet anders natuurlijk (en koffie en fietsen helpt!), maar probeer waar mogelijk je eigen ritme te volgen, dan haal je het meest uit je dag, en je voelt je het best.

Omdat voor iedereen dit ritme anders is, hier een leeg schema voor jezelf:

Vul hier jouw bioritme in

Herkenbaar? Wat zijn voor jou de goede momenten voor bepaalde taken? Deel je ervaringen via mijn blog op WordPress: emmyhagenaars.wordpress.com

> ja,ja, gelukt, maar niet op dezelfde dag want er kwam onverwachts een grote opdracht tussendoor 🙂 Ik heb zelfs al mijn oude blogs erop kunnen plaatsen zoals je hier ziet. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, graag je commentaar!

Zelfvertrouwen kun je voeden!

Afgelopen december kreeg ik een heel mooi compliment. 8 weken eerder had een coach-client geconcludeerd dat onder alle doelen waar hij aan wilde werken een basaal gebrek aan zelfvertrouwen zat. Toen ik suggereerde om dat dan als hoofddoel voor het coachingstraject te nemen, stelde hij dat 8 weken te kort waren om daaraan te werken. Maar hij wilde wel wat tips van me uitproberen. Na 8 weken vertelde hij ons dat het belangrijkste wat hij had geleerd is dat hij niet alles perfect hoefde te doen, om toch een bijdrage te leveren en om met vertrouwen te kijken naar het resultaat wat hij had neergezet.Hij voelde zoveel meer vertrouwen in zichzelf en in zijn team dan hij ooit had durven hopen, en hij straalde het ook uit tijdens de eindpresentatie.

Gebrek aan zelfvertrouwen komt bij iedereen (bij momenten) voor, niet alleen bij timide mensen. Het belemmert je in nieuwe dingen uitproberen, en in genieten van wat je bereikt hebt. Wat kun je doen? Je kunt natuurlijk elke dag tegen jezelf in de spiegel zeggen hoe geweldig je bent, maar dat voelt een beetje hol. Veel beter werkt het om:

  • Elke dag aan het eind van de dag voor jezelf op een rijtje te zetten wat je allemaal WEL goed gedaan hebt

Zo simpel is het!

Verzamel jouw positieve voorbeelden van kleine en grote successen. Op sommige dagen is het een klein lijstje, juist op die dagen is het belangrijk om te benoemen voor jezelf wat je allemaal hebt gedaan. Het is beter voor je nachtrust. Vraag het ook eens aan anderen, want je ziet waarschijnlijk een aantal dingen die voor jou heel vanzelfsprekend zijn over het hoofd.
Regelmatig op een rijtje zetten wat nog niet goed is, of wat nog moet gebeuren, is ook belangrijk, doe dat aan het begin van je dag, aan het begin van je maand en aan het begin van je jaar. Dat zijn de plannen, de goede voornemens en de doelen. Dat is het snoeien van de boom. Maar alleen daarmee krijg je nooit een grote sterke boom, je moet ‘m ook voeden met positieve ervaringen en energie. Je kunt dit doen in de vorm van ‘succesverhalen’, een ‘dankbaarheidsboekje’, of gewoon ’s avonds in bed de dag doornemen en alles waar je tevreden over bent benoemen. Juist de kleine dingen zijn belangrijk, zoals op tijd in een gesprek gesignaleerd dat iemand wel een compliment kon gebruiken, en dat je dat dan ook kon geven, of eindelijk die mail gestuurd waar je al weken tegen opzag.

Prioriteiten stellen

Je kunt (vaak) niet alles doen wat je wil, je moet soms kiezen. Je kunt kiezen wat je doet met behulp van oneindig veel besliscriteria, zoals:

  • datum deadline (meest urgente eerst)
  • first in first out (wat al het langst ligt eerst)
  • tijdsduur (eerst alle korte klusjes)
  • motivatie (doen wat je het leukst vindt)
  • sancties (waar krijg ik de meeste problemen mee als ik het laat liggen)
  • voor wie moet ik het doen

etcetera

Waarschijnlijk gebruik je een aantal van deze en andere beslismethoden regelmatig. Daar is op zich niets mis mee, maar het kan veel tijd kosten steeds te bepalen welke besliscriteria je nu gaat gebruiken. Bovendien garanderen ze niet dat je de goede dingen doet, die dingen die ervoor zullen zorgen dat je je doelen bereikt.

Een effectief beslissysteem is simpel, veelzijdig toepasbaar, consequent èn zorgt ervoor dat je de goede dingen doet (dus dichter bij je doel komt).

President Eisenhower heeft zo’n beslissysteem ontwikkeld, wat hem, en vele anderen na hem, helpt snel en effectief te kiezen. Hij bepaalt de prioriteit van een bepaalde taak aan de hand van de volgende vragen:

  1. Is het urgent? Als er geen deadline aan vast zit of als je het ook morgen of volgende week kan doen, is het dus niet urgent nu. (een nieuwsbrief maken bijvoorbeeld)
  2. Is het belangrijk? Let op: belangrijk voor jou, draagt bij aan het bereiken van jouw doelen? (jawel, zeker een nieuwsbrief maken)

A = Urgent èn Belangrijk > Vandaag doen!
Niet uitstellen, alleen delegeren als je de tijd hebt het goed over te dragen en de ander om het tijdig te doen

B = (nog) niet urgent, wel Belangrijk > Vandaag inplannen voor later
of delegeren (delegeren kost ook tijd en/of geld en levert vaak pas tijdwinst op bij herhalende taak)

C = urgent maar NIET belangrijk > Meestal kan dit in de (digitale) prullenbak…
Dit is de grote tijdverslinder! Alleen doen als je zin en tijd hebt (geen A’s meer) of doorgeven als je weet dat die ander er accuut mee aan de slag kan, zie D. (let op: leuk is ook belangrijk)

D = niet urgent en niet belangrijk.
Waar hebben we het eigenlijk nog over? Weg ermee. Alleen doorgeven als het voor die ander wel belangrijk is (idem C, niet meer tijd aan besteden dan kost voor het forwarden of in postvakje stoppen zonder commentaar)

Toepassing:

Je kunt bijvoorbeeld nog te behandelen email heel efficient ordenen in mappen A t/m D. Maak het jezelf gemakkelijk: wees in drukke tijden star in het stellen van je prioriteiten maar flexibel in de aanpak/oplossingen!

 

Voor de oplettende lezers: er zit een flinke tijd tussen mijn vorige blog en deze. Dat heeft te maken met drukte oa door een interim coachingsklus (A), workshop over ondernemerschap op het Eigentijds Festival (A), toen vakantie (A!), daarna rustig opstarten (C), gevolgd door weer drukte oa met coachen van groepen studenten in projectmatig werken (A), een workshop ‘onderneem het’ op het VWI symposium (A), het uitbouwen van de samenwerking met 5 andere zelfstandig professionals binnen Happiness in Bedrijf (B), kijk op http://www.happiness4all.nl/happiness-in-bedrijf/ en de samenwerking binnen Eagles Flight Benelux (B), waar ik nu onderdeel van het team ben.
Tussendoor en daarna heb ik veel energie gestopt in mijn eigen ontwikkeling (B!). Dit heeft als resultaat dat ik nog weer beter weet wat ik wil en hoe ik dat ga bereiken en dat er nu ineens heel veel uit de pijplijn rolt (A). Met name in de drukke tijden ben ik steeds bezig verschillende ballen hoog te houden (herkenbaar?), en heb ik veel baat gehad bij het prioriteitenschema van Eisenhower, dat geeft me rust en overzicht (A).

Ik wens je veel overzicht, en ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Groetjes, Emmy.